beste regnskapsprogram

De beste regnskapsprogrammene for små (og store) bedrifter

Det finnes mange regnskapssystemer på markedet, og det er ikke alltid like lett å vite hva som lønner seg. Vi gjør det litt enklere ved å samle en oversikt over de beste regnskapsprogrammene for små og store bedrifter på ett sted. 

Les videre for å oppdage fordeler og ulemper med de mest populære regnskapssystemene her i vår store test og anmeldelse.

Hva bør man se etter i et regnskapsprogram?

Et regnskapsprogram er et software-program som hjelper bedrifter med bokføring og regnskap. Programmer som dette kalles også for regnskapssystemer. Dagens regnskapssystemer er ofte nettbaserte, og du trenger derfor ikke å laste ned programvaren. Du kan logge inn via nettleser på desktop, og mange programmer tilbyr også egne apper for mobil og nettbrett.

Dette bør du tenke på når du skal vurdere hva som er beste regnskapsprogram for deg:

  • Pris
  • Brukervennlighet
  • Tilpasset din bedrift
  • Smarte løsninger

Nettbaserte regnskapssystemer er ofte svært rimelige og er derfor en smart investering, uansett hvor stort selskapet er.

Beste regnskapsprogrammer for små bedrifter

Små bedrifter og enkeltpersonforetak trenger regnskapsprogrammer som er enkle å bruke og som gir bedre oversikt over virksomheten. I tillegg må det være et program som tar høyde for virksomhetens ulike behov, for eksempel fakturering og enkel innsending til Altinn. 

Det finnes mange gode regnskapsprogrammer på markedet, men ikke alle er like gode for små bedrifter. Komplekse programmer kan fort bli forvirrende, særlig for deg som ikke har erfaring med regnskap og bokføring fra før av. 

Vi har testet de beste regnskapsprogrammene for små bedrifter og kommet frem til følgende liste:

  • Fiken
  • Visma eAccounting
  • DNB Regnskap
  • Conta

Fiken: beste regnskapsprogram for deg som fører regnskap selv

Fiken er et nettbasert regnskapssystem med fokus på brukervennlighet og effektivitet. Det er enkelt å sette opp, og du kan begynne å bruke det umiddelbart. Regnskapsprogrammet består av alle de funksjonene som små og mellomstore bedrifter trenger for å få kontroll over regnskap og økonomi:

  • Oversikt, nøkkeltall og rapportering
  • Fakturering og sende ut tilbud
  • Lønn og automatisk a-melding
  • Timeføring på web og app
  • Årsavslutning og årsoppgjør

Fiken tilbyr flere integrasjoner, og du kan derfor automatisere mange arbeidsprosesser. Du kan for eksempel integrere Fiken med banken din for å forenkle bankavstemming.  Fiken kan også integreres med ulike nettbutikker for å automatisere en stor del av bokføringen din. 

Ikke minst, så kan Fiken settes opp mot Altinn. Det betyr at du kan sende inn MVA-oppgave og næringsoppgave direkte via Fiken. Tallene blir overført automatisk, og du trenger ikke å bekymre deg for å føre alt korrekt. Du får dessuten forslag til smarte fradrag som kan hjelpe deg med å spare penger.

Fiken passer best for selvstendige, små bedrifter og frilansere som ønsker et brukervennlig regnskapssystem. Regnskapsprogrammet er utviklet for deg som fører regnskapet selv, men det er fullt mulig å bruke Fiken sammen med en regnskapsfører til enkelte oppgaver. Det er likevel ikke like enkelt å overlate hele regnskapet til ekstern regnskapsfører, sammenlignet med andre regnskapssystem (regnskapssystemer).

For eksempel, regnskapsførere som bruker Fiken kan gå inn enten ved årsslutt eller månedlig for å kontrollere at du har bokført alt riktig. Dette kan være en stor trygghet for deg som fører regnskap selv. Det kan nemlig bli både dyrt og tidkrevende å rydde opp i regnskapet senere. Skal du derimot sette vekk alt av bokføring, bør du vurdere et annet system.

Fiken har en gratis prøveperiode på 30 dager. Dette gjør at du kan teste ut programmet før du bestemmer deg for om det er det rette for din bedrift. Regnskapsprogrammet koster 169 kr i måneden for de fleste bedrifter, og du kan utvide funksjonaliteten ved å abonnere på ytterligere funksjoner.

Visma eAccounting: beste regnskapsprogram for automatisering

Visma eAccounting er et nettbasert regnskapssystem med fokus på automatisering. Programmet integrerer seg enkelt med andre programmer du bruker, og det er lett å sette opp automatiserte arbeidsprosesser. Du kan bruke regnskapsprogrammet via desktop, nettbrett og mobil, ettersom systemet er skybasert.

Her er noen av funksjonene:

  • Innsending til Altinn
  • Lønn og rapportering
  • Send ut faktura via mobil og desktop
  • Automatisert regnskap

Visma eAccounting egner seg derfor best for små bedrifter og enkeltpersonforetak som ønsker å automatisere mye av bokføringen og regnskapshåndteringen. Automatisering kan være en stor tidsbesparelse, slik at du kan bruke tiden din på andre viktige oppgaver.

Du kan føre regnskapet selv eller du kan få hjelp av regnskapsfører. Visma eAccounting gjør det enkelt å samarbeide med regnskapsfører. For eksempel, du kan laste opp bilag via mobilappen og regnskapsfører kan bokføre dem. Det er mulig å sende meldinger trygt og sikkert via programvaren.

Regnskapsprogrammet kan hente inn tall til regnskapet ditt, uten at du trenger å bruke tid på det selv. For eksempel, du kan integrere bankkontoen din, nettbutikken din og andre systemer som du bruker til bedriften. Bilagsføring er også enkelt. Du trenger kun å ta bilde av bilagene dine, og programvaren vil deretter tolke informasjonen. 

Du kan velge mellom to abonnementer: Start til 99 kr per måned og Smart til 189 kr per måned. Det er også mulig å bestille utvidelser mot ekstra kostnad ved behov, for eksempel lager, tilbud og ordre. Visma eAccounting tilbyr en gratis prøveperiode på 30 dager, slik at du kan teste ut tjenestene før du bestemmer deg.

DNB Regnskap: beste regnskapsprogram for deg er DNB-kunde

DNB Regnskap er et nettbasert regnskapssystem som er spesielt tilpasset DNB-kunder med direkte integrasjon med bankkontoen. Dette gjør det enkelt å forenkle og automatisere bankavstemmingen. 

DNB Regnskap egner seg derfor best for deg som allerede har et kundeforhold hos DNB, samt ønsker et enkelt regnskapssystem som er tilpasset banken din. Dette er samtidig ulempen med dette regnskapssystemet: Dersom du har en annen bank enn DNB, bør du velge et annet regnskapsprogram.

DNB regnskap har alle de funksjonene som du måtte ønske deg av et moderne, skybasert regnskapsprogram:

  • Automatisk bankavstemming
  • Lønn og rapportering
  • Faktura, tilbud og ordre
  • Integrasjon mot Altinn

Regnskapsprogrammet kan brukes både av deg som vil føre regnskap selv, samt bedrifter som ønsker å samarbeide med ekstern regnskapsfører. I tillegg tilbyr programvaren skreddersydde løsninger for lag og foreninger. Selv om vi har valgt å inkludere DNB Regnskap under små bedrifter, så passer dette bank- og regnskapssystemet også for store og mellomstore bedrifter.

Prisen varierer fra 129 kr måneden til 499 kr måneden. Du kan velge blant mange ulike pakker, avhengig av hvilket behov du har. Mini er det billigste abonnementet og passer for enkeltpersonforetak og små foretak med 0-1 ansatte. Pluss passer derimot for deg med over 10 ansatte og komplekse, avanserte behov.

Conta: beste regnskapsprogram for deg som vil ha enkle løsninger

Den største fordelen med Conta er at regnskapsprogrammet er så enkelt. Dette kan imidlertid også være en ulempe for deg som har et komplekst regnskap. Regnskapsprogrammet passer derfor best for deg som vil ha et oversiktlig og enkelt system, enten du har en stor eller liten bedrift.

Conta tilbyr blant annet følgende funksjoner:

  • Automatisk bokføring
  • Elektronisk faktura
  • Integrasjon mot banken din
  • Mobilapp

Standard-abonnementet koster 129 kr måneden og Smart-abonnementet koster 229 kr måneden. Selv Conta har lagt opp til at du kan føre regnskap selv, så er det enkelt å få hjelp av regnskapsfører ved behov.

Beste regnskapsprogrammer for mellomstore og store bedrifter

Mellomstore og store bedrifter kan ha behov for mer avanserte og komplekse funksjoner. Mange velger å samarbeide med ekstern regnskapsfører, enten de ønsker å sette vekk hele regnskapet eller utføre enkelte oppgaver selv. Det er derfor viktig å velge et regnskapsprogram som forenkler dette samarbeidet.

For eksempel, mange små bedrifter og enkeltpersonforetak er kun bokføringspliktige. Større bedrifter er som regel også regnskapspliktige – noe som betyr at de må sende inn årsregnskap til Altinn. Selv om det ikke står spesifikt i norsk lov at du må bruke regnskapsfører til årsregnskapet, er det likevel en stor trygghet. 

Andre oppgaver kan ansatte gjøre selv underveis, for eksempel laste opp bilag og føre timer. Deretter overtar regnskapsføreren og sørger for at alt blir bokført korrekt. Det kan være en stor tidsbesparelse for større bedrifter å benytte seg av ekstern regnskapsfører og samarbeide via regnskapsprogrammet – særlig om man ikke ønsker å ansette intern regnskapsfører.

Dette er de beste regnskapsprogrammene for mellomstore og store bedrifter i testen vår:

  • Tripletex
  • PowerOffice Go
  • 24SevenOffice
  • Visma.net

Tripletex: skybasert og komplett regnskapssystem

Tripletex er et avansert, men brukervennlig regnskapsprogram som gir deg full kontroll over virksomheten din – hvor enn du måtte befinne deg. Regnskapssystemet er skybasert, noe som betyr at du kan logge deg inn via nettleser på datamaskinen din, samt nettbrett og mobil.

Regnskapssystemet passer for deg som ønsker å bygge opp et økonomisystem som er tilpasset din bedrift. De ulike modulene gjør det mulig å skreddersy en komplett løsning for nettopp din bedrift, samt automatisere de fleste prosesser. Tripletex passer også bra for deg som ønsker å samarbeide med ekstern regnskapsfører, enten ved å sette vekk hele regnskapet eller deler av det.

Systemet består blant annet av følgende:

  • Regnskap og automatisert bilagsføring
  • Faktura og fakturaoppfølging
  • Lønn og automatisk rapportering
  • Utlegg og reiser
  • Prosjekt, lager og logistikk

Tripletex tilbyr tre ulike abonnement: Basis for 149 kr måneden, Smart for 249 kr måneden og Komplett for 499 kr måneden. Du kan dermed velge et abonnement som passer for din bedrift, samt bytte abonnement ved behov. Det er også mulig å prøve regnskapsprogrammet gratis for å se om du liker systemet.

PowerOffice Go for effektiv samarbeid med regnskapsførere

PowerOffice Go er et effektivt og brukervennlig regnskapssystem for større bedrifter og regnskapsførere. Regnskapssystemet kan likevel tilpasses, slik at også små virksomheter kan benytte seg av det. Det er enkelt å samarbeide med ekstern regnskapsfører i dette regnskapsprogrammet, uavhengig av hvor mye av regnskapet du setter bort.

Dette er et fleksibelt og allsidig regnskapsprogram som kan tilpasses ulike virksomheter, takket være ekstra moduler og ulike pakker. De har også alternativer for holdingselskaper med lite aktivitet og små bedrifter, for eksempel abonnementet Regnskap Mikro til 1750 kr måneden. Mikro passer for deg med mindre 150 bilag i året.

Standard abonnement er 249 kr for fakturering og bilag. Utover dette, kan du bygge på med akkurat de modulene du trenger. Du slipper altså å betale for funksjoner som du ikke har bruk for. PowerOffice Go har heller ingen skjulte kostnader og ingen bindingstid.

Du kan velge blant følgende tilleggsmoduler:

  • Lønn
  • Reiseregning
  • Fravær og ferier
  • Timeregistrering

Regnskapsprogrammet er enkelt å sette opp og bruke, og du får full kontroll over dine økonomiske aktiviteter. PowerOffice Go er en webbasert regnskapstjeneste, noe som gjør at du kan få tilgang til regnskapet ditt fra hvor som helst i verden. Du kan dermed samarbeide med en regnskapsfører som sitter i motsatt side av landet, uten problemer.

24SevenOffice: beste regnskapsprogram med AI

Dette er et regnskapssystem med AI. 24SevenOffice passer best for store bedrifter, samt små bedrifter som ønsker å sette vekk regnskapet til ekstern regnskapsfører. Du kan tilpasse alt av prosesser og arbeidsflyt mot din bedrift. Løsningen er skybasert, slik at du kan jobbe hvor som helst og når som helst.

Du får alle funksjoner som du kan forvente deg av et regnskapssystem, i tillegg til avanserte, automatiserte løsninger:

  • Helintegrert bank
  • Automatisk bokføring 
  • AI assistent

Fordelen med regnskapsprogrammet er at du kan frigi enormt med tid og ressurser på bokføring. I så fall er dette et regnskapssystem som kan spare deg penger. Ulempen med 24SevenOffice er at det kan være komplisert for deg som vil føre regnskap selv. Mindre virksomheter med få bilag vil heller ikke ha samme behov for et ERP-system med AI. Månedsprisen kan derfor bli unødvendig kostbar.

Prisen starter fra 429 kr per måned til 2249 kr per måned. Store bedrifter som har behov for flere enn 15 brukere kan ta kontakt med dem for å få et tilpasset tilbud. I tillegg kan du bygge ut regnskapssystemet og få ekstra funksjoner ved behov.

Visma.net: best for deg som vil ha nettbasert ERP-system

Visma.net er verdt å nevne for mellomstore og store bedrifter som ønsker et nettbasert ERP-system. Regnskapssystemet passer best for deg som har et komplekst regnskap og ønsker utvidet funksjonalitet. Systemet holder deg oppdatert på tvers av virksomheten din, noe som er gunstig for deg som påtar deg flere roller. Det er likevel enkelt å samarbeide med regnskapsfører, enten eksternt eller internt.

Visma.net består blant annet av følgende moduler:

  • Økonomi og regnskap
  • Lønn og HR Rapportering
  • Logistikk og lager
  • Prosjektstyring og prosjektregnskap

Du velger selv hvilke moduler du ønsker, slik at du ikke betaler mer enn du må. Kostnaden for ERP-systemet varierer fra 4900 kr måneden for finansmodulen til 11 700 kr måneden for komplett pakkeløsning. Ulempen med Visma.net er prisen, ettersom ERP-systemet utgjør en høy kostnad for deg som ikke har behov for såpass avanserte løsninger.

Velg et regnskapsprogram som passer for din virksomhet

Vi anbefaler å starte med et regnskapssystem som reflekterer dagens kompleksitet. Dette vil i tillegg sikre at man ikke betaler unødig for ubrukt funksjonalitet. De fleste regnskapsprogrammer lar deg utvide etterhvert, enten ved å oppgradere abonnementet eller bygge ut med moduler.

Det er viktig å huske på at regnskapsfører kan ha retningslinjer for hvilket regnskapssystem det er ønskelig å bruke. Regnskapsføreren din kan også hjelpe deg dersom du av en eller annen grunn har valgt å ikke ha et eget regnskapssystem. Dersom du skal bytte regnskapsfører, kan det hende at du også må bytte regnskapssystem.

De fleste store regnskapskontorer bruker et bredt spekter av regnskapsprogrammer. Du trenger i så fall kun å gi ny regnskapsfører tilgang til regnskapsprogrammet. Dersom du må bytte program, vil regnskapsføreren hjelpe deg med å overføre alt av nødvendig informasjon.

Våre rådgivere i Synega vil alltid gi deg kvalifisert hjelp når du trenger det, der du trenger det – uavhengig av hvilket regnskapsprogram du bruker. Våre regnskapsførere er godt kjent med de aller fleste regnskapssystemer, slik at du slipper å bytte.

Wenche

Daglig leder, Synega Regnskap

"(Påkrevd)" indicates required fields

Navn(Påkrevd)
(Påkrevd)