Finn.no er Norges største markedsplass. Her blir det lagt ut mange tusen annonser, og de fleste annonsene handler om kjøp og salg av brukte gjenstander fra en privatperson til en annen. Som regel går handelen uten problemer, men hva skjer om du skulle angre? Det skal vi se på i denne artikkelen.
Hva gjør du om du angrer på kjøp hos Finn.no?
Vi kan alle kjøpe noe vi angrer på, selv om det er brukte gjenstander vi har brukt tid på å lete etter. Det kan også være at gjenstandene ikke levde opp til forventningene. I henhold til kjøpsloven har du hele to års reklamasjonsrett. Det er viktig å være klar over at for å bruke denne retten må varen være i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å forvente. Det er viktig at du klager skriftlig, og her kan du benytte deg av flere ferdige maler hos Forbrukerrådet.
Ta kontakt med selgeren
Det aller første du bør gjøre når du angrer på et kjøp er å ta kontakt med selgeren. Da kan du snakke med selgeren, og dere kan prøve å komme til enighet. Ofte vil det ikke være vanskelig å få selgeren til å ta tilbake varen. Det er mange mennesker som leter etter akkurat de samme varene på Finn.no, og dermed kan selgeren raskt selge varen til noen andre. Husk at det er viktig at du leverer varen tilbake uten skader. Hvis ikke, kan selgeren nekte å ta den tilbake eller la være å gi deg full refusjon.
Hvis du ikke har noen særlig god grunn for å angre, er du avhengig av selgerens gode vilje. Det er faktisk ingen angrerett mellom to privatpersoner, med mindre dere har inngått en kontrakt. Skulle det bli uenigheter, kan du ta kontakt med Finn.no for å rådføre deg og få hjelp. Selv om det ikke er noe angrerett forankret i loven, er Finn.no opptatt av alle parter skal være fornøyde.
Forbrukerkjøpsloven
Hvis du har bestilt noe fra en selvstendig næringsdrivende som reklamerer for sine tjenester på Finn.no, gjelder forbrukerkjøpsloven § 41. Den slår fast at du har rett til å avlyse varen eller tjenesten du har bestilt før levering, men da kan selgeren kreve at du dekker tapet.
Kjøpsloven
Når du som privatperson har handlet hos en annen privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Har du allerede en mottatt varen og angrer, kan du prøve å få kjøpet hevet. Vilkårene for heving av kjøp er veldig annerledes enn om du hadde handlet i en fysisk butikk. For å få hevet kjøpet etter kjøpsloven, må det være en betydelig feil eller mangel ved varen som du har kjøpt som gjør at den ikke lever opp til forventningene.
Avhjelp
Det er også noe som heter avhjelp, og dette er den siste muligheten du har for å kunne få returnert en vare du har kjøpt hos Finn.no. Avhjelp er rett og slett retting eller omlevering av varen. I kjøpsloven kommer det fram at du i visse tilfeller har krav på retting, og ikke omlevering. Det vil si at du har rett til at feilen eller mangelen på varen blir forbedret. Retting er det samme som reparasjon. Omlevering har du kun krav på om feilene eller mangelen er vesentlig og for store for retting.
Dette kan påvirke klagen din
Hva du har betalt for varen vil påvirke klageretten. Det skyldes rett og slett at du kan forvente mer av et brukt kjøleskap du har betalt 2500 kroner for enn ett du har betalt 300 kroner for.
Dersom selgeren har skrevet at varen selges som den er, kan dette også begrense klagemulighetene. Selgeren skal likevel fortelle deg alt det viktige, slik at du vet hva du får. Om selgeren holder informasjon tilbake, kan du vinne frem med en klage.
Ved store feil kan du ha rett til å få pengene tilbake. Ved mindre feil kan prisavslag være en fornuftig løsning.
Dersom varen du har kjøpt har blitt skadet under frakt, kan det være selgers ansvar om denne ikke pakket inn varen godt nok. I noen tilfeller må en slik krage rettes direkte til fraktselskapet. Tar det lang tid før du får varen, kan det bety at du har krav på å få erstatning eller å få pengene tilbake.
Råd for deg som skal handle på Finn.no
Det er en ganske stor prosess å skulle angre på kjøpet du har gjort samt prøve å få kjøpet ditt hevet. Grunnen til at det er slik er at selger også skal sitte i en trygg posisjon når det kommer til salg. Derfor er det aller beste for begge parter at du som kjøper blir fornøyd med en gang.
God dialog med selgeren
Det første tipset er at du kjører en god dialog med selgeren, og stiller spørsmål om varen du ønsker å kjøpe. Du bør også dra for å se på varen før du bestemmer deg for å kjøpe den. Dette kan spare deg for mye tid senere, og det er mindre sannsynlighet for at du blir misfornøyd.
Skriv kontrakt
Et annet tips er at du bør skrive en kontrakt med selgeren. Dette gjelder spesielt for kjøp av større varer. Med en kontrakt stiller du mye sterkere hvis det senere skulle dukke opp feil eller mangler, eller om du bare angrer. Spesielt ved kjøp av bil og annen motorisert kjøretøy skal det ligge en kontrakt. Varsellampene bør helt klart ringe hvis selger nekter å skrive en kontrakt. Det finnes standardiserte kontrakter på nett som kan brukes.
Ikke betal for varen før du har sett den
Et tredje tips er at du ikke betaler for en vare for du har sett den. Det er dessverre mange eksempler på at mennesker har blitt forsøkt eller svindlet gjennom falske annonser på Finn.no. Dette er noe Finn.no hele tiden jobber mot, men det er allikevel lurt å være på den trygge siden. Skal du få varen tilsendt, er det en god løsning at du betaler for frakten først og overfører resten av summen når du har fått en bekreftelse på at varen din er sendt.
Skal du engasjere en advokat?
Når det kommer til kjøp hos Finn.no er det sjeldent det er bruk for en advokat, men det kan være lurt å hyre en om du har havnet i en stor tvist på grunn av et kjøp du har gjort via markedsplassen.
For at det skal lønne seg å hyre en advokat bør det være tvister om varer og tjenester som faktisk har en betydelig kjøpesum. En dyktig advokat kan være behjelpelig med det aller meste, også når det kommer til å løse tvister rundt, for eksempel, kjøpsloven.
Hva er angreretten?
Angreretten er en rett forbrukere har til å gå fra en avtale om kjøp av en vare under bestemte vilkår. Det er angrerettloven av 2014 som regulerer dette. Generelt har forbrukere en angrefrist på 14 dager etter at avtalen om kjøp er inngått. Det er kjøperen selv som må si ifra om at han eller hun ønsker å oppheve kjøpet. Dette gjøres veldig enkelt via et angrerettskjema som følger med kjøpet ditt.
Angrerettloven
Angrerettloven gjelder for telefonsalg, dørsalg, nettsalg og lignende. Hovedmålet er å forhindre at forbrukere skal bli bundet av kjøp der de ikke har tenkt seg om godt nok før de har kjøpt eller bestilt varen. Loven gjelder også for medlemskap i klubber, tjenesteytelser og leieavtaler.
Angrerettloven gjelder normalt ikke ved kjøp og salg mellom privatpersoner. Den vil kun gjelde dersom dere har inngått en kontrakt.
Hva er Finn.no?
Finn.no er en norsk markedsplass på nettet, som formidler tjenester til både privatpersoner og bedrifter. På Finn.no kan du både legge ut og finne annonser for salg og kjøp av gjenstander, jobber, småjobber, biler, eiendom og mye mer.
Finn.no er en veldig allsidig markedsplass, som siden 2000 har vokst betydelig. I dag har de ca. 400 ansatte. Markedsplassen omsetter også for et par millioner i året.
Hos Finn.no er det enkelt å finne det du trenger. De har en søkefunksjon og et filter, som gjør at du lett kan navigere deg inn på hovedkategorier, underkategorier, merker og område.
Hvordan foregår en handel på Finn.no?
Det er ikke vanskelig å handle på Finn.no. Skal du handle brukte gjenstander, som Finn.no ble skapt for, må du først og fremst finne det du har lyst på. Det legges ut annonser hele tiden, så her kan det være lurt å få varsler fra Finn.no når det du leter etter dukker opp.
Det neste steget er å ta kontakt med selgeren, noe som skjer via meldinger på markedsplassen. Du må opprette en brukerprofil for å kunne kommunisere med andre. Det er selgeren som bestemmer om han eller hun vil selge varen til deg eller ikke.
Selger og kjøper bestemmer hvordan salget skal gjennomføres
Når dere har blitt enige om salget, så er det opp til dere begge hvordan salget skal gjennomføres. Når og hvordan leveringen eller hentingen skal skje, og hvordan betalingen skal gjennomføres. I dag har Finn.no også leveringstjenester, som gjør det lettere for kjøper og selger å handle brukte gjenstander hvis man bor langt fra hverandre.
Brukte biler og båter
Mange kjøper også brukte båter og biler via Finn.no. Disse bilene og båtene kan bli lagt ut av både privatpersoner og av forhandlere. Skal du kjøpe av en forhandler, er det ofte helt andre regler og reguleringer som gjelder, og forhandlere bruker Finn.no for å reklamere for det de har til salgs.
Når det kommer til kjøp av brukt og andre kjøretøy av privatpersoner, gjelder de samme prinsippene som de vi har nevnt over. Her skal du og selger også skrive kontrakt og bli enige om omregistrering etc.
Oppsummering
Finn.no er en markedsplass på internett som har eksistert siden 2000, og det er den største markedsplassen i Norge. Her kan både privatpersoner og bedrifter legge ut annonser for salg. I tillegg kan man i dag kjøpe flere forskjellige nye og brukte gjenstander, biler og annet motorisert kjøretøy. Du kan også bestille reiser, se annonser for bolig, finne jobber også videre.
Når det kommer til kjøp og salg på Finn.no, går dette stort sett knirkefritt. Skulle du allikevel angre deg, finnes det noe du kan gjøre. Generelt er det ingen angrerett som gjelder kjøp mellom privatpersoner, med mindre det er skrevet en avtale. Det beste du kan gjøre her er å prate med selgeren om du ønsker å levere tilbake det du har kjøpt.
Når du har kjøpt tjenester av selvstendig næringsdrivende, eller annet enn brukte gjenstander fra privatpersoner, er det flere lover som regulerer dette. Som regel har du en angrefrist i 14 dager etter kjøpet, og du har også i visse tilfeller rett til å avbryte kjøpet for levering. Er det vesentlige mangler eller feil ved varen du har kjøpt, kan du få kjøpet hevet eller du kan reklamere slik at feilene blir rettet opp og utbedret.